tirsdag 27. juli 2010

On the road again

Or in the air again, more correctly :)

Etter litt frem og tilbake med bagasjepakking, viste vekten på Gardermoen 22,8 kg. Jeg veide ikke håndbagasjen, men den var nok godt over tillatt vekt allerede da. Dette fikk jeg testet når jeg kom til Franfurt.

Et lite tips her angående innsjekking og reise flere i følge.
Hvis det er flere som skal reise samtidig, på seperate billetter, kan det være lettere å få plass sammen om dere sjekker inn sammen.

I Oslo ble jeg sjekket inn fram til Abu Dhabi. Det gjorde også de 3 andre i følget. Likevell måtte vi gjennom ny innsjekk i Frankfurt før ombordstigning.

- Er det flere som skal til samme by, prøv å få billetter til de samme flyene. Det er greit å ha noe selskap på mellomlandingene (6 timer mellomlanding i Franfurt kunne blitt veldig kjedelig uten 3 reisekamerater og en kortstokk).

- Sjekk inn sammen om dere er flere som skal reise. Det kan være ok å ha en å prate med om det som skal skje.

- Ta godt vare på kvitteringsslippen fra innsjekket bagasje. Vi måtte forevise denne, og en i følget hadde mistet sin. Det er ikke det at du. MÅ ha den for framvisning, men hos Etihad ville de se den for å være sikker på at vi hadde noe å framvise ved ankomst om bagasjen ble tapt.

- Pakk laptop*er på toppen av håndbagasjen. De*n må ut flere ganger ved bytting av fly på mellomlanding.

- Ha med en liten veske/pose til å oppbevare det du vil bruke under de lange strekkene. Dette gjør det lettere for deg selv og sidepassasjerene dine. Du slipper å reise deg for å ta ned bagasjen fra hattehyllen hver gang du trenger/vil ha noe. Og de slipper å reise seg hele tiden for å slippe deg fram.
I tillegg holder du tingene dine samlet, istedenfor å strø dem utover ALT og ALLE.

- Prøv å time/beregne do-besøk. Dette kan høres helt teit ut, men det er ikke sjakktrekk å prøve og komme seg til doene når matserveringen er startet, med mindre du har fri passasjen en alternativ vei. De store flyene som flyr de lange strekkene har plass til mange passasjerer, men har trange ganger mellom seteradene. I tillegg, om du sitter "innesperret", er det ikke sikkert sidepassasjeren din vil synes det er så ok å måtte reise seg to ganger, med matbrettet sitt, for å slippe deg ut og inn igjen.

- Ha et åpent sinn og ikke trekk forhastede slutninger. Selv om du blir plukket ut til random luggagcheck, så er de ikke på jakt etter deg. Jeg ble plukket ut til bagasjesjekk i Frankfurt (håndbagasje), blandt annet fordi jeg hadde mye elektronikk med meg. Da var det inn på et siderom for å swipe bagasjen for eksplosiver. Mannen var hyggelig og forklarte alt underveis på engelsk der han løftet  rundt på tingene i kofferten og swipet tilfeldig her og der, før han la lappen inn i en gedigen maskin som stod der inne. Jeg så på dette som en glimrende sjangse til å pakke om/rydde i bagasjen min før videre reise.

- Ha booket et midlertidig bosted før du ankommer. Det kan fjerne minst en stressfaktor. I tillegg blir du spurt om dette når du ankommer Sydney. Jeg hadde ikke booket før jeg reiste fra Norge, noe som stresset meg litt når jeg får vite at de andre har ordnet seg og blir hentet på flyplassen. Det løste seg imidlertidig ganske greit. På flyplassen i Abu Dhabi hadde de gratis WiFi og internetstasjoner, hvor jeg fikk booket meg inn for fire netter på et YHA hostel.

- Om du må snu døgnet, prøv å sove underveis når det er natt på ankomstplassen din. Jetlag er tungt...

Det var det jeg kom på akkurat nå. Husker jeg flere tips etterhvert, så kommer det her. Eller andre kommer med tips. 

Dette ble et langt innlegg uten bilder, men jeg har tydeligvis fått litt skrivekløe :P

3 kommentarer:

  1. Mangen veldig gode hint jenta, check check og check :)

    SvarSlett
  2. Høres ut som du hadde en laaaang reise ned vennen..
    Litt snurt på dine vegne når det gjelder dine "reiskompisers" forhåndsreservasjon av bosted,, hmmm

    SvarSlett
  3. Må si meg enig med Rita, de kunne godt ha informert deg om det. Bra du fikk ordnet det :)

    SvarSlett