fredag 2. juli 2010

Forberedelser #1

Oppi alt det formelle som må være i orden før avreise;

visum,
flybilletter,
studielån/stipend,
karakterutskrift,
reiseforsikring,

så skal en hybel pakkes ned og stues bort hos bekjente, samt bagasjen velges ut og pakkes. I den sammenheng sverger jeg til stor bag med ryggsekk-stropper. Koffert er greit for charter hvor hotell eller lignende er booket på forhånd og bussen kjører deg helt fram til hotelldøren og nesten inn på rommet ditt. Når jeg ikke reiser på charter derimot, foretrekker jeg baggen min.

I flere år nå har jeg brukt en dykkebag som er stor og god. Den har vært med til Malaysia, Spania, Tyskland, Bergen, Vik i Sogn og mulig den var med en tur til Egypt også. Og all denne reisingen på transportbånd, cargorom, busser, biler, tog, båter og annet har kostet sitt. Så den blir ikke med meg til Australia.








Reparasjonene har holdt i ca seks år, men nå er gaffa-tapen inni (som beskytter sømmene jeg har laget på innsiden) begynt å løsne, flere originale sømmer er begynt å ryke, samt at ryggsekk-stroppene ikke lenger kan justeres. Gaffa'en på undersiden derimot har holdt lenge og beskytter sømmene mine der godt...Utrolig hva du kan fikse med en rull elektrikertape.

Så nå har jeg skaffet meg en ny bag. Mindre denne gangen, bare 90 liter, men tror nok jeg skal klare å få oppi 23 kilo i den uten nevneverdige problemer.

I tillegg har jeg gått til anskaffelsen av denne kjekke bagasjevekten. Så får vi se om jeg klarer å unngå overvekt på flyet med påfølgende overvektsgebyr.



Spørsmålet mitt blir da: Når første flyselskap tillater 20 kg innsjekket bagasje, og flyselskapet som skal fly hoveddelen av reisen tillater 23 kg, får jeg da ha 20 eller 23 kg innsjekket bagasje? Dette må undersøkes.

2 kommentarer:

  1. Hvis man booker en reise over flere etapper, og som flyes av flere selskaper, så skal i utgangspunktet reglene for flyselskap reisen ble bestilt av, gjelde. F.eks; hvis du har SAS fra Oslo til London, og BA fra London til AUS, og reisen ble bestilt via BA, så er det BA sine regler som gjelder, selvom de tilater mer vekt enn SAS. Bestiller du via SAS, så er det SAS sine regler som gjelder, selvom BA tillater mer enn det SAS gjør.

    Var ihvertfall slik når jeg dro down under for 1 år siden, og det samme når jeg var på New Zealand/Fiji i januar/februar. Evt, så skaff deg en gammel golfbag, fyll den med klær og sjekk den inn som sportsutstyr, da betaler du en 4-500 kroner uavhengig av vekt. ;)

    Men regner med at dette har du funnet ut av, siden du allerede er på plass.

    SvarSlett
  2. Yes I did:) Men takk for det Harald.
    Jeg bestillte via Kilroy, med SAS på første etappe, og Etihad Airways på de to siste. Og det var Etihad sine bestemmelser som gjaldt.

    SvarSlett